Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK biją rekordy w naprawie sieci

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
12-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

W tym roku Polskie Linie Kolejowe zrealizowały rekordowy wynik w zakresie utrzymania infrastruktury z wykorzystaniem pociągów do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN). Dwie maszyny zrealizowały zadania na łącznej długości aż 169 kilometrów torów – więcej niż planowano i więcej niż łącznie przez poprzednie cztery lata.

Tegoroczne działania PLK SA – w ocenie spółki – potwierdzają skuteczność nowego podejścia do zarządzania utrzymaniem sieci kolejowej. W 2025 roku zarządca zlecił i zrealizował kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych o łącznej wartości ponad miliarda złotych. Obejmowały one wymianę nawierzchni torowej, wzmocnienie podtorza, regulację geometrii toru oraz prace w obrębie urządzeń srk i obiektów inżynieryjnych. Dzięki otwartym przetargom w realizację tych zadań zaangażowały się zarówno duże, jak i mniejsze przedsiębiorstwa z branży kolejowej.

PUN – cztery lata w jeden rok i… jeszcze więcej

Na początku roku PLK SA zapowiedziały, że pociągi PUN wykonają w 2025 roku wymianę nawierzchni na 150 kilometrach torów – tyle, ile przez poprzednie cztery lata łącznie. Mimo usterki jednej z trzech maszyn cel został nie tylko osiągnięty, ale zrealizowany z nawiązką. Dzięki dobrej organizacji pracy i wykorzystaniu zasobów dwie pozostałe maszyny osiągnęły łączny wynik 169 km torów, ustanawiając rekord efektywności.

– Zgodnie z naszymi zapowiedziami intensywnie monitorujemy wykorzystanie sprzętu własnego, czego przykładem są PUN-y. Na ten rok planowaliśmy wykorzystanie trzech maszyn do wykonania 150 km toru – tyle samo, ile zrealizowano w ciągu poprzednich czterech lat. Na początku roku utraciliśmy jednak jednego PUN-a w wyniku zdarzenia na stacji Żywiec. Jego załoga została przesunięta na pozostałe maszyny, dzięki czemu zakładany plan udało się zrealizować przy wykorzystaniu dwóch PUN-ów. To pokazuje, że dotychczasowy potencjał sprzętowy nie był w pełni wykorzystany, a odpowiednia organizacja pracy pozwala osiągać więcej – mówi prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych SA Piotr Wyborski.

Efekty widoczne na torach

W listopadzie zakończą się roboty na linii kolejowej 204 między Malborkiem a Elblągiem – ważnym odcinku łączącym województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z 100 do 120 km/h, co przełoży się na płynniejsze przejazdy i lepszy komfort podróży. W przyszłym roku PLK SA planują kontynuację prac, które – po zabezpieczeniu środków finansowych – umożliwią zwiększenie prędkości na odcinku Malbork – Elbląg do 160 km/h. Obecnie najszybsze pociągi pokonują tę trasę w około 25 minut (IC), a pod koniec 2026 r. czas przejazdu skróci się do około 20 minut. Dla pociągów Polregio obecnie wynosi 28-30 minut.

W ramach tegorocznych działań PUN-y i ekipy utrzymaniowe pracowały także na innych liniach m.in.:
  • lk 154 (Przemiarki – Dąbrowa Górnicza) – po wymianie nawierzchni na 7 km toru, podbiciu i regeneracji szyn prędkość maksymalna wzrosła z 60 do 100 km/h;
  • Magistrala Podsudecka – odnowienie toru i prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwoliły zwiększyć prędkość na wybranych odcinkach do 120 km/h;
  • lk 274 (Jelenia Góra – Stara Kamienica) – wymiana nawierzchni torowej umożliwiła likwidację dwóch ograniczeń prędkości (40 km/h) i przywrócenie prędkości rozkładowej 70 km/h, co poprawiło płynność przejazdów na tej malowniczej trasie.
Takie działania, choć mniej widowiskowe niż wielkie inwestycje, mają kluczowe znaczenie dla sprawności codziennego ruchu pociągów. Skracają czas przejazdu, zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają awaryjność infrastruktury, a przez to gwarantują stabilność czasów przejazdów pociągów na bardzo dobrym poziomie.

Kierunek na przyszłość

PLK SA podkreślają, że rok 2025 był przełomowy pod względem efektywności utrzymania torów i zarządzania zasobami technicznymi. Udało się połączyć szerszy zakres działań z lepszym wykorzystaniem własnego sprzętu i potencjału pracowników.

Spółka zapowiada kontynuację działań w kolejnych latach – zarówno w zakresie utrzymania infrastruktury, jak i wprowadzania nowoczesnych technologii, które umożliwią dalsze skracanie czasu realizacji zadań i minimalizowanie utrudnień dla przewoźników.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe

Infrastruktura

PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe

Łukasz Malinowski 30 czerwca 2025

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu

Innowacje

Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny 14 kwietnia 2024

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Infrastruktura

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Roman Czubiński 17 czerwca 2022

Postępują prace na linii 211 z Chojnic do Kościerzyny

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe

Infrastruktura

PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe

Łukasz Malinowski 30 czerwca 2025

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu

Innowacje

Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny 14 kwietnia 2024

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Infrastruktura

PKP PLK: Kiedy glifosat zniknie z utrzymania linii?

Roman Czubiński 17 czerwca 2022

Postępują prace na linii 211 z Chojnic do Kościerzyny

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij